Takk for oss!

26 07 2010

Nå har vi begge kommet oss hjem- Bodil er tilbake på jobb og Rakel har såvidt begynt å tenke på oppgavene hun skulle skrevet for lenge siden… Så nå vil vi bare si takk for oss, og takk til dere som har fulgt med på bloggen og kommet med oppmuntrende kommentarer underveis!

Tilslutt: Har du lyst på flotte naturopplevelser, store legger, myggstikk, vondt i baken, lange veier, solbrent og stripete hud, sure sokker, enormt stor matlyst, møte mange fine mennesker, stor forbrenning, utfordringer, skrubbsår på knærne og god kondis, så må du sykle Norge på langs!!

Vi er i MÅL!!

24 07 2010

Vi har..

• Grått en skvett. Delt av glede, delt av vemod (ihvertfall trønderdel av duoen)
  • skåla med champagne-brusen vår
  • spist kake og viftet med flagg
  • posert i alle slags stillinger til fotosession på Lindesnes fyr
  • og klemt på Sissel og Asbjørn som sørget for en knallbra avslutning på målstreken!

2764 km er tilbakelagt, og det føles litt uvirkelig, men UTROLIG bra!!

En sjarmør-etappe unna målet!

23 07 2010

Vi har tatt farvel med Lunde. Fine plassen. Kjempe frokost til Håkon, med så mange påleggssorter, at vi kunne ha forskjellig pålegg på hele nistepakken. Det var stas det. Mette og fornøyde la vi ivei på dagens etappe. Vi har kommet litt bakpå med planen vår de siste dagene, og målet på Evje var litt urealistisk, men verdt et forsøk.. Diverse problemer iløpet av dagen, økte ikke akkurat oddsene. Kan bl.a nevne en punktering, noen mil med synsforvirring (inntil Bodil oppdaget at hun hadde tatt på to sett med linser idag) og vi har syklet ei mil i feil retning (det er litt for mange plasser som heter Dalen i Telemark). MEN.. Til tross for dette, gjett om vi har ankommet EVJE da!! UTROLIG fornøyd med det. Nesten 20mil er tilbakelagt idag, på under 13 timer.. Nå har vi vært ute å spist burger (påspandert av Rakels søskenbarn, Thomas), som også eskorteste oss inn den siste mila til Evje, og DET gjorde susen det.. Vi er klare for vår siste natt i telt, nesten litt vemodig at det er over i morgen! Men sjarmør-etappen igjen, og vi skal skeie ut med risengrynsgrøt, fremfor havregrynsgrøt i til frokost..

Så det suser..

22 07 2010

Vi har fått GODVÆR, sykler funker, lår funker (forholda tatt i betraktning), humøret er fint, formen er fin, Lindesnes nærmer seg med storm skritt.. Og det føles egentlig litt rart.
Effektiv start idag fra Vikersund, siden Judith skulle plasseres på et tog i 12-tiden.. 6 mil ble tatt i en fei, og god pause ble anlagt på Kongsberg stasjon med soft is og solings.. Judith ble sendt hjem (UTROLIG kjekt å ha den dama me tur), og tospann Bodil/Rakel tok fatt på nye motbakker.. I godt driv, med rennende svette og pesende pust, hører vi plutselig en kommentar bak oss: «Ja, vi tar dere på motbakkene igjen ja..» (som om vi sykler sakte liksom?!? For DET er ikke tilfelle) Uansett.. Gjett hvem det var.. Ikke peiling?!? Det var de TRE (kjekke) KARENE som vi kappsykla så fælt med i Finnmark (og siden ikke har sett). Et GLEDELIG gjensyn.. Men nå kommer de visst før oss. For vi har campert i Lunde (telemark), på småbruket til Håkon (lærer på Val). STAS! Og her er disket opp med ny oppreide senger, taco med besøk av fine Anne-Alice (tidl. miljøarbeider på Val) og ikke minst sightseeing runde i nærområde, med Telemarkskanalen, og Bodil knipset ivrig ivei med kamera sitt, som var ute av fokus som vanlig..
Ellers er her et nevneverdig lite bad, som krever rygging inn på do, og holde inn magen og løfte hendene, for å smyge seg inn i dusjen.. Fasinerende. Men fint er det i alle fall her..

Det regner…

21 07 2010

Dagen oppsummert i korte trekk:
– Judith begynte som vanlig- med flatt dekk.
– Syklet omveier for ikke bryte Norges lover.
– Fikk en Esso-mann til å skrive en side med veiforklaringer.
– Judith glemte klokka på en bensinstasjon og måtte sykle 4 km ekstra.
– Judit velta og fikk heftig sår på leggen. (Ja, Judith sørger for av vi ikke kjeder oss på turen!)
– Rakel velta- igjen…
– To kjekke menn tok oss igjen og syklet de siste milene sammen med oss. (De sykler og Npl, men på ca 13 dager)
– I skrivende stund lyner, tordner og ikke minst regner det.
– Vi sitter ute under et lite soltak og lager middag. Stemning.

– Tilbakelagt distanse i dag: 151,3 km

Klatreetapper og hyppig statoilkopp bruk!

20 07 2010

Vi har ankommet Sveastranda camping ved Gjøvik, muligens ikke via raskeste vei.. Men nå er teltet er smekket på plass, vi er godt ned i soveposene,
mengder med vafler er fortært i campingvogna til Laila og Lidvar(søskenbarn t J. og B.) og stemningen er stigende.. Det har vært en noe strabasiøs dag, da vi i første omgang tok et lite gunstig veivalg som resulterte i en svipp-tur om Kvitfjell (Ja, d skianlegget ja. Som ligger helt opp under himmelhvelvingen, på toppen av en 4km bakke rett opp). Fine, rette snarveier i NAF-boka trenger ikke å være så godt egnet i virkeligheten. Det ble raskt avgjort ved nedkomst, at statoil var neste stopp, og det ble anlagt lang pause med både 2 og 3 kaffekopper.. Deretter ble det konkludert med videre ferd på E6, og etter en liten punktering og yrende tut og heiarop ut igjennom bilvindu (fra fine Solveig og Andreas), så syntes vi nesten det begynte å gå ganske godt.. En rask matpause i en handlevogn-bu på Rema 1000 (hadde begynt å regne), og vi var klar for å ta fatt langs Mjøsa.. Vi gikk uheldig nok for en sykkelvei, som skulle vise seg å ende opp i en grusvei.. I kombinasjon med regn, ikke så ypperlig.. Etter noen km, var samtlige i trioen innsmurt i gjørme fra topp til tå, inkl. sykkelvesker.. Sprengningsbehov på sykkelskilt ble erklært, og sterke utsagn at slike veier kun var holdbare nok for brelett-syklere(alà reklame) ble annonsert. Men markjordbær og årets første blåbær gjorde godt gjenopprettingsarbeid.
Ellers har Bodil pugget ulike kornsorter, og trodd hun har funnet mannen i sitt liv. Men så gikk det over. Judith har delt sin lærdom innen kornfeltet og tilført nye middagsforslag. Og Rakel har tatt matinntak-rekord.. Vi har det fint på tur, sånn i sum..

Spenstige lår og slektstreff langs E6!

19 07 2010

I dag har det vært en begivenhetsrik dag, med hendelser av variert slag. Dagen begynte med pungtering på Judith sin sykkel- før start. Videre besteg vi Dovre- og lurte på når de skikkelige oppoverbakkene skulle komme… De kom aldri, så Dovre var lett match (sjøl om vi ble tatt igjen av mann på rulleski). På Dovre så vi desverre ingen moskus, men traff derimot søskenbarn av Bodil og Judith! Veien etter Dombås viste seg å by på problemer, siden vi ikke får sykle alle steder på E6… Da vi hadde syklet omveier og blindveier, som gikk både høyt og lavt, traff vi på enda fler søskenbarn av Bodil og Judith på ferie (camping-gla slekt!?).

En ting til må sies; folk er utrolig flinke til å kjøre rundt med syklene sine- stående på taket, liggende på taket, hengende bak bilen, bak campingvogna, foran campingvogna, liggende på tilhenger, stående på tilhenger…ja, folk har sykler overalt… Men å sykle på syklene er det ikke mange som gjør! Mens alle andre har kjørt rundt på syklene sine i dag, har vi syklet kilometervis, og kommet oss helt til Vinstra! Kilometertelleren til Judith sier vi har syklet 150 km i dag. Rakel og Bodil tror den teller litt for fort, siden vi ikke føler oss så slitne…(men lar Judit leve i god tro på at hun har syklet langt i dag;)). 2000km er også passert i dag! Det feires med malacogodterier i dette øyeblikk.

En ekstra turkamerat!

18 07 2010

En noe sliten sykkel-duo kjempet seg tappert ut av senga hjemme på sætra kl. 06.30. Motivasjon og engasjement ikke helt på topp. Sykling og campingliv var tilbake på plakaten, etter nesten en ukes luksus med ferdig middag, dusj og oppredd seng, og selvfølgelig så regnet det.. Etter takk og farvel i Orkdal, ble vi fraktet til Klett, hvor det ble et gledeli møte med Bodils søskenbarn Judith. Hun skal være med noen dager som motivator, humørspreder og lokkehare. Det blir fint. Nå har vi campet i et forlatt skiferbrudd i Drivdalen.. Sola skinner, Rakel fikser Sjokolade-mousse på tørrmelkspulver, Judith planlegger morgendagens løype og Bodil passer på at liggunderlaget holder seg varmt.. Egentlig så er camping-liv ganske fint:-)

Finkjole og joggebukse

17 07 2010

Begge sto opp i dag, den ene en god stund før den andre.  Bodil fikk på seg finstasen, Rakel ei utslitt joggebukse. Bodil dro i bryllup, Rakel på MX med syklene.  Bodil sang vakkert for brudeparet i kirken, mens Rakel maste på betjeningen på MX… Rakel har fått yndlingsmiddagen sin (grøt) til middag og hatt en «liten» middagskvil. Bodil har sikkert fått god mat hun og.

Lenge leve stor forbrenning!!

16 07 2010

Dagen idag startet med en heftig frokost til Bodils Bestemor og Bestefar, før vi slengte oss på sykkelen, og suste av gårde mot Trøndelags perle, Orkdal. Formen var fin, stemningen god og mp3-spilleren sang bedre enn på lenge!! Lunch på Stjørdal, og det er ingenting å utsette på matlysten her i gården. En rask butikk-runde som skulle resultere i en yougurt, endte på uforståeligvis opp med både cola og mozell, sjokolade, boller, jordbær,  is og yougurt. På forhånd var matpakke på flere brødskiver slukt. Jada, det er fint med høy forbrenning, men det spørs om overgangen til «normale» matrutiner kan by på noen problemer.

Da vi nærmet oss Trondheim fikk Bodil testet sine lokalkunnskaper og retningssans på sterkeste, og stakkars Rakel bak måtte finne seg i diverse bråbremsinger, rakse svinger, ekstra runder rundt rundkjøring, u-svinger og omveier. Men til slutt kom vi da oss på rett kjøl og Bodil var egentlig svært fornøyd med reiseruta. (Men det hadde ikke gjort noe med litt bedre sykkelmerking gjennom Trondheim). På Klett satt mor Kvakland lettere henslengt med strikketøyet,  parat for å frakte slitne syklister hjem til middag. Etter en strabasiøs dag og et godt måltid mat, slengte Rakel seg nedpå for en rask «middagskvil» på rundt 3 timer, mens Bodil sjekket antrekk for morgendagens bryllup. Nå har vi hatt vaffelparty, planlagt prosjekter for neste sommer og ledd høyt og ukontrollert på verandaen. En fin dag.

Tilbakelagt distanse: 84km

Helt greit vær idag…

Fartsrekord, jordbær og fine folk!

15 07 2010

Bodil sykler stadig fremst med sin gule leder-trøye, mens Rakel ligger hakk i hel med grønn spurt-jakke. Bodil trør jevnt og trutt, mens Rakel ligger på hjul bak og «slækkern». I oppoverbakkene drar Rakel forbi Bodil i racerfart bare for å syke ned Bodil og vise at hun greier å holde følge- for så å legge  seg tilbake å slappe av i dragsuget igjen… Til tross for denne «ordningen» har vi fått flere nye rekorder i dag- 140 km med snittfart på 20km/t! Vi begynner å merke at all syklingen gir resultater!

Dagen i dag har vært fantastisk med blå himmel og sol, god niste (Sissel-pizza fra i går), ingen sykkel- eller kne-problemer, ferske jordbær langs veien og gode pauser med statoil-boller og trivelige folk! Eneste var et lite uhell da Bodil skulle sykle mellom to steiner i Steinkjer, og fant ut litt for seint at hun var for brei… Rakel syns det var utrolig morsomt.

Nå har vi kommet fram til Bestemor og Bestefar, og søskenbarn av Bodil på Ronglan i Levanger og fått ekte trønder-sodd, is og prinsessekake. Vi har tidenes sommerferie!!!

Den store dekkdagen!

14 07 2010

Fin start på morgenen med god frokost og god tid, inntil Bodil vandret glad og fornøyd ut i sykkelskuret, og oppdaget til sin store forskrekkelse at bakdekket var flatt. Dagens plan var timet og tilrettelagt, og ei ferje skulle rekkes (igjen), og Bodil sitt lille stress-gen slo raskt inn og dekk ble skiftet i rekordfart x2 pga en noe ivrig pumping så ventilen knakk. 10 minutter etter skjema kom vi oss av gårde med Rakels mor, bror og søster som følge. Deler av følget sakket akter ut etterhvert, men ble plukket opp av familiens caravelle, og hele gjengen kom ønsket oss lykke til videre på ferjekaja. Ferja rakk vi med god margin! Men Bodils dekkskiftet egenskaper var ikke helt på topp, og morgenens resultat ble ikke noen langvarig løsning. Så på Holm ble det sjekket inn på fjøsgulvet til Espen, tidligere arbeider på Val, for testing av hans dekkunnskaper. Han var da meget så hjelpsom og stemningen var høy. Skjønt et godt resultat lot vente på seg (muligens pga en for liten slange) , og dekket ble fremdeles ikke helt bra, noe ujevnt, så Bodil humpet videre i 12 km til dekket var flatt. Det var forsøket verdt. Da kom to nederlendere og hjalp oss, og det gjorde susen! Så etter mye dekkstyr kom vi oss til Kolvereid og fikk oss softis og ny ekstraslange! Der kom Sissel-Marie og møtte oss og syklet med oss helt til Val vgs hvor hun serverte kyllingpizza, is og kaffe. Digg! Inspeksjon av Val-område er foretatt, og konklusjonen på at dette er verdens fineste plass med utrolig mange gode minner holder enda. Det var super dag, og godt å komme igang igjen etter en hærlig fridag.

Tilbakelagt distanse i dag: 100km

Tilbakelagt distanse sammenlagt: 1546km -dvs. vi er kommet et godt stykke over halvveis!!!

Gjett om Bodil fant igjen sin gamle fjøscaps?? Å glede stor!!

Rekreasjon på E-stoffer og kalorier!

13 07 2010

Vår første fridag her på Sømna nærmer seg slutten, men har blitt utnyttet godt skal dere vite. Første post på dagens program, var en kjapp biltur ned til Coopen på Berg, hvor store mengder matvarer av typen med høyt E-stoff- og kalori-innhold ble innkjøpt. Siden har ruten gått i sakte tempo mellom data-rom (aviser er lest, facebook kartlagt, blogg oppdatert – vi har ny rekord besøkende (hurra), bilder er studert og sykkelruter planlagt), etter det har den gått videre via kjøkkenet for nytt inntak av mat, for så inn på sofaen i stua for film, Tour the France og snop. Deretter en ny runde fra start. Restitusjonen er på topp og rumpe-, lår- og leggmusklene er i knallform igjen.

Dagens avbrekk har vært en nøye sykkelvask og stramming av diverse skruer, kasering av ødelagte sykkelstøtter og en noe tvilsom avfettingsprosess av kjeder. Men resultatet ble utmerket. Nå gjenstår det kun litt pakking og litt mer matinntak, før vi er klare for nye etapper.

Ellers setter vi veldig pris på oppmuntrende kommentarer på bloggen. Fine greier..

En god mellomstasjon!

12 07 2010

De siste dagene har igrunn bestått av sykling, ferje, sykling, slå-på-tunnel-lys, slå-av-tunnel-lys, mat, ferje, sykling, tissepause, sykling. Og det har igrunn ikke vært de store forandringene idag heller, bortsett fra at vi hadde et mål i det fjerne da vi sto opp til regn og vind i morges, om en varm dusj, et ordentlig do, ei tørr seng og et herremåltid på Sømna. Men det var lenge til da.. Først ringte klokka 05.30(et resultat av forhandlinger kvelden i forveien), deretter pakking på reserfart (ny rekord 50 min, inkl. frokost). Full fart innover til Sandnessjøen, hvor det ble bollefest på shell i hver vår solstol (under tak vel og merke pga sterk nedbør). Etter en rask vurdering på om tankbilsjåføren kanskje ville ta med bagasjen vår til Sømna, noe vi konkluderte med at han sikkert ikke ville, suste vi avgårde til første ferjeleie på Tjøtta. Suste faktisk så raskt at vi nesten gikk glipp av to SVÆRE elger som sto rett ved veien. Men vi fikk da sett litt på hverandre, før de snudde rumpa til å stakk. Rakk ferja fint, og etter NØYE vurdering av ferjetider, fant Bodil ut at hvis vi syklet VELDIG fort de to milene på andre siden, så rakk vi akkurat neste ferje og kom frem 10 min tidligere enn om vi tok den om Vega.  Kjempe forslag, helt til de 2 milene var tatt i reserfart, uten tid til å stoppe å kjøpe mat, hvilket vi burde og vi skrensa inn på ferjeleie å oppdaget en liten avlesning feil, og vi måtte vente i 1 og halv time på neste ferje. Stemning!

Etter ankomst Brønnøysund-sida og gledlig møte med Linn-Kristin og Torbjørn (fine venner av Rakel), begynte det å blåse kraftig opp, og på lite mat og slitne bein så tok det ikke lang tid før humøret og motet begynte å dale i feil retning. En rask klemme-runde og vurdering av silo- slått til Jakob (Fin venn av Bodil og Rakel) ble gjennomført, før siste stykke fra Brønnøysund til Sømna ble tatt. En helt vannvittig til vind, og tingenes tilstand på mat-, vær- og beinfronten, pluss at vår godeste venn Rakel blåste av veien med sykkel og full oppakking, førte til at «Heimgården taxi»» ble leid inn for skyss, inn til nattens camp. Et særdeles godt valg.

Tilbakelagt distanse idag er 11,7 mil, 2 ferjer, 2 timers venting på ferje (Ja, vi er litt lei av ferjer).

Men her på Sømna har vi det fint skal dere vite, og planen for morgendagen går stort sett ut på å ligge på sofaen å bygge muskler, for vi skal ha FRIDAG!!

Ny rekord!

12 07 2010

Den nye rekorden går ut på at vi har sykkel ca 6 mil før kl. 10.30 på morran! Vi har blitt noen skikkelige morgenfugler! …okei, det siste var kanskje tull, men vi var tidlig oppe i hvertfall. Vi skulle rekke ferja fra Tjøtta, og den rakk vi lett! Så nå sitter vi her på ferje nr. 5 på turen og gleder oss til å komme til vakre Sømna!

Lydbok og…

…godterier får syklingen til å gå unna i superfart!

Sol, fint og heteslag!

11 07 2010

Tilbakelagt distanse i dag: 136 km

I dag skjedde det vi har ventet på en stund; Bodil må sparke litt hardt for å få opp støtta si, og i dag greide hun å knekke støtta i sparket. (Fått litt for mye muskler av syklinga?) Til tross for knekt støtte kom vi tidlig i gang med syklinga for å rekke første ferje. Etter ferja var det bare å sykle for og rekke ferja som gikk fra Nesna. En tur som inneholdt sol i massevis, varme så man nesten fikk heteslag, fluer til å klikke på, motvind til å bli litt hissig av, oppoverbakker til å bli svett av, lange nedoverbakker til å nyte, kalde tunneller å kjøle seg ned i, flott utsikt mot Lovund og Træna, snakkesalige utlendinger og mye mye mer!

Da vi kom fram til Nesna var det lenge til ferja gikk, så vi rakk både hamburger og softis! Livet er hærlig på tur dere!

Dagens regnestykke:
SOL+ rødt hår+ fregner- solkrem= ?

Livet er fint!

10 07 2010

Tilbakelagt distanse i dag: 116 km
Tilbakelagt distanse sammenlagt: 1187 km

Nå har vi kommet fram til Tjongsfjorden og feriehuset/hytta til familien Fjellvang! Det var utrolig godt å komme innomhus, fyre i ovnen og tørke opp etter en lang dag ute i regnet! Så tusen hjertelig takk for at vi får låne huset! Det er fantastisk!

På ferjekaja i dag traff vi to bekjente som også sykler Norge på langs, så de ba vi også med oss inn! Så i kveld har vi virkelig spist og kost oss! I morgen tidlig skal vi tidlig opp for å rekke flere ferjer, så nå tar vi kveld!

Lørdag+ferje=få avganger!

10 07 2010

Vi venter på ferje, og drikker tidenes dyreste kakao til 45,- stk. Ørnes har ikke all verdens fasiliteter, og 3 timers venting kan gå på tålmodigheten løs.. Men et sommerhus står visst å venter på oss på andre siden av noen fjorder, og DET hjelper betraktelig på humøret! Pakker me grandiosa og brownies er stablet opp på bagasje-bæreren og Bodil har kjøpt BLÅBÆRSAFT! Det er god motivasjon i øsende regnvær..

Ferje og sånn…

9 07 2010

I går kveld nådde vi 1000km, pluss litt til! Det ble desverre ingen feiring med malaco godterier, for de hadde vi spist opp før vi kom så langt… Men vi feiret med flagg og en liten foto-session, før vi fortsatte helt ut til Moskenes. Da vi etter langt om lenge kom fram la vi oss inn på camping og fikk oss en etterlengtet dusj. Klokka passerte midnatt og vell så det før vi var i seng… I dag kunne vi sove lenge, siden ferja gikk 200m fra campingen. Vi så skikkelig fram til noen fine timer på ferja med is, yatzy, fint vær og god stemning. Litt utpå fjorden ble det ganske laber stemning, og den holdt seg helt til bølgene ga seg på andre siden..Nok om det. Vell i land i Bodø fortsatte vi noen mil sørover, og stakk innom hos Sandra, men hun var ikke hjemme. Så gikk turen over Saltstraumen hvor Bodil fikk testet spyttetalentet sitt. Senere traff vi ett par som hadde syklet fra Namsos på 3 uker… Nå har vi funnet camp for natten, spist god middag og lagt oss. Rakel har en litt for stor stein under liggeunderlaget.

Ustabilt vær og 1000kms passering!

8 07 2010

Etter et heftig morgenstell på statoil, en usunn frokost på Rema 1000, en irriterende måse som gjest og diverse investeringer for vedlikehold av kne, la vi ut på dagens etappe og syklet oss rett inn i ei vannvittig floskur. Fytti, for noen værendringer vi har her til lands. Idag har vi syklet i regn og vind, sol, regn og sol.. Men stemningen er høy.. Enkelte har oppdaget gleden av sin gamle mp3-spiller og for tiden synges det med høy røst til alle lofotere og turister langs veien. Livet er fint, og stemningen på topp. Henger for øyeblikket på en strand mellom høye fjell og skinnende sol og har spist et utmerket måltid fiksa på primus. Vi har et par mil igjen før det blir camp, men morgendagen skal tilbringes på båt, så d skal gå bra. Om 1,5 mil har vi tilbakelagt 1000km på sykkel siden vi startet forrige onsdag. Da blir det feiring med malaco-godteri og muligens et energi-drops!

Turens tyngste dag!

7 07 2010

På grunn av en liten beregningsfeil fra ruteplanlegger Kvakland, så viste det seg at dagens etappe var på 16 mil, og ikke 12 mil som planen var.. En liten knekk i motivasjonen.. Plaskregn på formiddagen og vind gjorde heller ikke ting bedre.. Men litt is-pause gjør alltid susen, undersjøisk tunnel ikke.. Men nå har vi i hvertfall fått testet ut at regnklærne fungerer. 12 timer etter at vi startet i morges har vi ankommet Svolvær! Her har vi spist middag og dessert på restaurant, på Bestemors regning. Stemningen er god selv om kroppene er gode og slitne.

Du vet du er på sykkeltur når:
– rumpa kjennes ut som en potetåker.
– sure sokker funker helt fint.
– det knekker i knærne, og ikke i takt.
– syns oppvask i sjøvann er helt uproblematisk.
– en liten joker-butikk i ei forlatt bygd, nesten får deg til å gråte av glede.
– når man sniklader mobilen på alle mulige steder.
– når man tar med seg litt ekstra dopapir fra alle offentlige doer. (Bodil mista do-rullen i elva i morgest)
– spiser et halvt brød til lunch.
-Å nei du, du har ikke vært på ordentlig sykkeltur før du har syklet norge på langs kjære venn!

Det ble heldigvis godt vær på slutten av dagen!

Bardu- Tennevik

6 07 2010

Tilbakelagt distanse i dag: 128 km

Tilbakelagt distanse sammenlagt: 730 km

I kveld har vi funnet turens beste teltplass! Nesten myggfri, sol, en meter til elva (dvs kort vei til oppvask), underholdning på andre siden av elva (folk fisker men får ingenting. Okei, han ene fikk en på liten på 10cm…). Vi har det flott!

Rakel begynte dagen med å pynte det andre kneet med ett skrubbsår etter 4 km. Stilfullt! Senere på dagen gjore Bodil, i følge henne selv, et stort kupp! Hun kjøpte seg kløstift til å ha på myggstikk. Myggspray har vi ikke, men bedre å være etter snar, enn føre var. I dag fikk Rakel oppfyllt en av sine store drømmer- nemlig å bryte fartsgrensen på sykkel. Lovbruddet skjedde i en 50-sone i Renså. Farten var 2,5 km/t over. Merkelig nok er mat et stort tema for tiden. Mat, aktivitet og vekt har en viss sammenheng. En av oss er en maskin til å spise, og spiser ca dobbelt så mye som den andre. Den har altså greid å beholde sin gode vekt. Den andre spiser mer normale mengder mat og har gått ned 3 kg. Ellers har vi slitt litt i motvind og oppoverbakker i dag, men humøret er på topp!

Dagens visdomsord: «Etter oppoverbakker kommer det nedoverbakker… Til slutt i hvertfall.»

Den store «fridagen»!

5 07 2010

Bra start på dagen. Rakel disket opp med havregrynsgrøt på teltdukkanten, og Bodil ble glad. Deretter gikk turen en halv kilometer i feil retning så vi kunne få kjøpt oss en rosinbolle på Rema 1000. Vi har kosedag, og bare syklet 6 mil, men har hittil ikke blitt så sliten som under dagens etappe. Enkelte måtte ha en lang oppsykingspause på en statoilstasjon, hvor flere kopper kakao måtte til og kassamannen ble satt til veggs for å gi en detaljert veibeskrivelse på motbakker retning Bardufoss. Stemningen var heller lav en stund, inntil morsomme skilt begynte å dukke opp langs veien og humøret steg betraktelig.

Etter flere kilometer inn i skogen fant vi endelig huset vi lette etter, og stemningen var høy! Takk til Øivind og Elisabeth med flere, som ga oss mat og hus da vi trengte, og vi fikk middag ferdig disket opp på bordet (uten rusk og rart), en lang varm dusj (uten vaskeklut), ei vaskemaskin (vaskekluten er kastet på vask), en hageslange for sykkelvask (ikke så vellykket) og en myk og god seng som skal bli hard og forlate.

Jotakk, vi har det veldig fint!!

En bra dag!!!

4 07 2010

Dagen startet tidlig, 06.30 for å være presis. Frokost på et høydedrag med en same. Han gav oss tørkakjøtt så vi skulle klare oss ett stykke sørover. Etter ett par mil følte vi behov for litt oppfriskming, og heiv innpå noen biter…men kom fort fram til at videre inntak ville sette en stopper for turen.. Så tusen takk til samemannen, men kjøttet smakte hund (ikke at vi har spist hund, men tror ikke det smaker noe særlig…) Ellers har vi hatt atter en flott dag med «mykji lys og mykji varme», spesielt varme, men det klager vi ikke på. Så må vi takke Far Kvakland for særdeles godt ruteforslag! Det førte både til burger, is (som Rakel har drømt om i mange dager) og litt ekstra hvile. En kjekk mann fra Skien traff vi også på. Han skulle ta npl på 16 dager! …videre fant vi ut at Bodil fortsatt sliter litt med klikkpedaler, ettersom hun plutselig lå pal over en stolpe… Men det gikk bra! Etter mamma Bybergs påstander har hun i snitt ett fall igjen før hun er påvendt. Etter en lang og opplevelsesrik dag kom vi tilslutt fram til Nordkjosbotn. Her laget vi oss skikkelig søndagsmiddag bestående av marinert flintstek og fløtegratinerte poteter (rettere sagt tørrmelksgratinerte…) Avsluttet måltidet med sjokoladepudding og vaniljesaus til dessert. Og ja, det var godt! Nå ser vi fram til en god dag i morgen.

Tilbakelagt distanse i dag: 138km

Tilslutt noen visdomsord:
«En motorsykkel kommer skjelden alene»
«En må aldri så mye på do som akkurat da man ikke finner dopapiret…»

Sykkelchampions!

3 07 2010

Dagens første høydepunkt var da vi syklet forbi skiltet med Troms fylke på. Dagens andre høydepunkt var da vi hadde syklet i bratte oppoverbakker i det uendelige, og kom opp på over 400m.o.h, og kunne trille i kilometervis ned til Oksfjordhamn. Ellers så lå vi fremst i ett sykkelløp (helt til alle de andre startet). Vi nådde mål akkurat da de pakket ned målområdet… De tre karene har nok syklet forbi oss…de har visst litt konkurranseinnstink de og.. Nå camper vi i Oksfjordhamn. Det er vindstilt, sjøen ligger stille, måkene skriker, sola er på tur ned…sykt idyllisk… Hadde det ikke vært for en MILLION av knott!!! Men vi overlever.

Tilbakelagt distanse i dag: 113 km

Saulorten og kjøttbollenes dag!

2 07 2010

Vi har campet i sauens rike, etter lukta å bedømme, og kjøttkakene i brun saus viste seg å være kjøttballer i lake.. Men de funka fjell:-) Vi har syklet over Sennalandet, for de som ikke vet så kan vi fortelle at det er mil på mil med lange rette sletter som går sakte opp også sakte ned, med oftest litt regn og vind, og godeste Bodil måtte jobbe litt med seg selv og høre litt på lydboka si for ikke å miste motet. Men så kom vi til Alta å fikk spise boller. Det var fint. Ellers har vi et uoffiselt kappløp med tre kjekke karer, og for tiden ligger vi foran, til glede for konkurranse instinkte vårt.. Nå har vi campa. Rakel den gærntøtta, har bada hele seg i elva. Bodil vaska seg med vaskekluten sin. Begge var fornøyd med rengjøringsmetoden.. Nå vasker Rakel opp, og Bodil ligger å passer på teltet.. Og alle var enige om at det hadde vært en fin dag..

I myggens rike…

1 07 2010

Er for tiden på besøk hos menneskets beste venn; myggen…det klør, men nok om det. Formen er fin, rompa litt øm, statoilkopp innkjøpt, middagen inntatt på liggeunderlaget (i horisontal stilling) og livet er digg!

Tilbakelagt distanse i dag: 105 km
Tilbakelagt distanse sammenlagt: 165km

(Nei, mamma Byberg, det er ikke kaldt…)

Første etappe unnagjort!

30 06 2010

Utrolig begivenhetsrik og lang dag! (Kanskje fordi vi ikke sov i natt). Vi kom oss til Nordkapp, syklet nedover, og i en av de første hompene røyk låsen på demperene til Rakel. Dvs dempingen er på hele veien, men det går bare fint:). I den undersjøiske tunnellen på 7 km veltet Rakel på tur opp. 20 meter senere gjorde Bodil det samme! Det resulterte i latterkrampe og skrubbsår på høyre kne på begge to;). Men vi har det helt supert! Gleder oss til å fortsett i morgen!

Tidenes lengste biltur!

Etter tidenes lengste biltur, på ca. 20 timer, er vi endelig framme i Honningsvåg! Vi har hatt blå himmel og sol hele turen, så det har vært fantastisk fint å kjøre! Nå skal vi snart ta buss opp til Nordkapp, så begynner virkelig turen!!

Da er vi igang!!

29 06 2010

Etter mye frustrasjoner over sykkelstativer av forskjellig slag, er endelig syklene på bilen, og vi er klar til avreise!